Monday, 1 October 2012

Kupasan Asas Perihal Formalistik Di Dalam Seni Arca


             Objektif penulisan ini adalah untuk mengkaji serta memahami sejarah dan perkembangan aspek  formalistik di dalam karya seni terutamanya karya seni arca. Penulisan ini juga adalah bertujuan untuk membina satu bentuk kefahaman dan pengetahuan dalam proses penghasilkan karya seni yang mempunyai ciri-ciri seni abstrak formalistik.

            Pendahuluan
Menurut Ragans (2005), penulisan yang terdapat di dalam buku yang bertajuk Art Talk, seni ialah ekspresi yang disampaikan secara visual terhadap idea atau pengalaman dan dihasilkan dengan menggunakan kemahiran mahupun bakat yang sedia ada. Sesebuah karya seni itu dihasilkan adalah bertujuan untuk tujuan peribadi, tujuan sosial, tujuan keagamaan, tujuan fizikal iaitu seni yang berfungsi dan akhir sekali bertujuan untuk pendidikan dan proses pembelajaran. Beliau juga berpendapat bahawa artis atau pengkarya adalah seorang yang kreatif yang mempunyai kemahiran imaginasi dan bakat unutk mencipta perhubungan secara bentukan visual. (ibid, m. 6).
 Diantara kaedah-kaedah yang digunakan oleh pengkarya untuk mencari idea ataupun ilham untuk menghasilkan sesebuah karya ialah melalui pengamatan terhadap alam semula jadi, budaya dan masyarakat, cerita-cerita lagenda, keagamaan dan terdapat juga pengkarya yang menghasilkan karya dengan menggunakan kaedah teknik yang kreatif. Kaedah-kaedah ini dapat diamati dan dilihat melalui ‘isme’ dan sejarah seni moden terutama sekali ialah di barat. (ibid)
            Menurut Ahmad Rashidi Hasan (2006), di dalam penulisan beliau yang bertajuk Seni Lukis & Idea, permulaan seni moden di barat dapat dilihat pada era zaman kebangkitan di mana kita dapat melihat bahawa pada waktu tersebut kehidupan dan pemikiran yang berlandaskan agama bertukar kepada pemikiran sekular yang berlandaskan falsafah humanism yang berasal daripada tamadun Yunani. Pemikiran ini terus berkembang dan memberi kesan terhadap pemikiran kehidupan masyarakat dan gerakan seni seterusnya. Daripada pemikiran humanism ini, muncul aliran seni yang lain seperti Romantisme di mana pengkarya pada waktu tersebut menggambarkan alam sekitar dalam secara realiti yang boleh. Kesan daripada gerakan ini berterusan sehingga abad ke 19.  (ibid)
Menjelang abad ke 19, pemikiran manusia terus berkembang di mana seni lukis pada masa itu yang bersifat konvensional mula bertukar bentuk. Pengkarya dan pengkritik seni pada waktu tersebut telah mula memikir apakah yang sebenarnya dimaksudkan dengan seni lukis. Adakah seni lukis sebagai satu sekadar aktiviti menggambar ataupun aktiviti proses berfikir. Hal ini adalah kerana pengkarya pada waktu tersebut terasa tercabar dengan kemunculan teknologi kamera yang mampu menghasilkan gambar dengan lebih baik. Kesan daripada teknologi ini, muncul aliran seni yang dipanggil Impressionis di mana aliran ini menghasilkan karya yang berpandukan perubahan warna akibat pergerakan cahaya. Aliran ini kemudiannya melahirkan aliran seni yang seterusnya iaitu Pasca-Impressionis di mana pada waktu tersebut, seni tidak lagi semestinya membawa apa-apa makna ataupun mesej. (ibid)
Secara tidak langsung, kesan ini telah mewujudkan satu falsafah yang baru didalam seni visual iaitu seni sebagai perluahan keindahan atau kepentingan bentuk yang mementingkan unsur-unsur formalistik. Unsur-unsur formalistik ialah satu kaedah di mana pengkarya menghasilkan karya dengan menggunakan elemen-elemen seni dan digubah dengan berpandukan prinsip-prinsip asas rekaan. Roger Fry menerima gerakan ini sebagai satu aliran dalam seni lukis. Kesan daripada aliran formalistik ini, perkembangan seni pada abad ke 20 menjadi semakin kompleks. (ibid)  
Pada abad ke 20, muncul aliran seni yang dipanggil Fauvism di mana pada waktu itu, pengkarya menggunakan warna tanpa batasan dalam menghasilkan karya. Aliran ini menguatkan dan mengukuhkan lagi falsafah seni formalistik di mana pada waktu tersebut, seni lukis hanya dilihat sebagai penjelmaan bentuk daripada unsur-unsur formalistik sahaja. Pemikiran para pengkarya terhadap seni berunsurkan formalistik ini telah membuka jalan terhadap aliran seni yang baru iaitu Kubism. Aliran seni Kubism adalah aliran di mana para pengkaryanya menghayati dengan sepenuhnya unsur-unsur formalistik didalam proses penghasilan karya.
Bermula daripada aliran Kubism ini, muncul karya-karya yang berbentuk abstrak dan berkonsepkan pengkarya adalah sebagai seorang pemikir. Gerakan Kubism ini adalah satu gerakan yang membuka jalan untuk gerakan seni seterusnya dimana pada ketika itu, pengkarya telah mula mengubah segala bentukan alam semula jadi ke sudut pandangan yang lain. Gerakan Kubism ini juga telah memberi kesan dan kelahiran aliran abstrak yang lain. (Hasan, 2006, m. 2)
            Menurut keterangan Barr, pengarah pertama muzium seni moden di New York, beliau telah membuat satu gerakan susur masa dan lanjutan aliran seni yang terhasil akibat daripada kesan gerakan Kubism  Beliau menggariskan bahawa daripada gerakan Kubism, muncul aliran seni abstrak yang lain iaitu Dadaism, Surealism dan Futurism. Setelah itu, Futurism telah membuka jalan bagi satu aliran seni yang lain pula iaitu Konstruktivism, Bahaus, dan Abstrak Geometri. (Heartney, 2010, m. 10)
                                      Gambarajah Perkembangan Aliran Seni oleh Alfred H. Barr Jr
                                    di dalam katalog pameran CUBISM AND ABSTRACT ART pada tahun 1936

Seni asbtrak ialah seni di mana para pengkarya mengubah bentuk sebenar subjek kajian kepada bentuk yang lain. Pada mulanya ia hanya melibatkan kesan emosi, spiritual, dan teknik di dalam proses menghasilkan karya. Kemudiaannya, ia menjadi semakin berkembang apabila pengkarya menolak kesan emosi mahupun penggunaan subjek kajian dalam proses menghasilkan karya yang bersifat abstrak. Abstrak bukan sahaja dapat dilihat didalam karya seni catan, malah ia memberi kesan terhadap karya seni arca.
            Pada peringkat permulannya, abstrak di dalam seni arca adalah berpandukan subjek kajian seperti figura manusia. Contonhnya karya-karya seperti Alberto Giacometti. Setelah pemikiran pengkarya arca bertambah kompleks, mereka menghasilkan karya seni arca yang tidak berlandaskan subjek kajian tetapi mempunyai penceritaan yang tersendiri. 
Three Man Walking II, Alberto Giacometti, 1949
Daripada pemikiran ini, muncul pemikiran yang lebih kompleks iaitu penghasilan karya seni arca abstrak yang hanya berlandaskan unsur-unsur formalistik dan tidak dikaitkan dengan apa-apa jua jenis naratif. Namun begitu, karya tersebut banyak berbincang mengenai bahan dan pemahamannya dalam arca tersebut. Contoh bagi karya-karya sebegini dapat dilihat pada karya pengkarya seperti Richard Decon yang bertajuk Kiss and Tell. (Frank, 2006, m. 29)

Kiss and Tell, Richard Deacon, 1989
Namun begitu, karya-karya sebegini masih lagi mempunyai pengaruh dan ia mempunyai nilai dan kualitinya untuk diamati dengan lebih mendalam. Hal ini adalah kerana karya arca yang bersifat seni abstrak hanya mampu difahami dengan merujuk kepada falsafah dan sejarah perkembangannya yang tersendiri.

Dapatan Kajian
  Seni asbtrak ialah seni di mana para pengkarya mengubah bentuk sebenar subjek kajian kepada bentuk yang lain. Di dalam seni abstrak, terdapat dua pendekatan yang dapat dirujuk untuk menghasilkan karya yang bersifat abstrak. Pendekatan yang pertama untuk menghasilkan karya yang bersifat abstrak ialah abstrak yang berlandaskan subjek kajian(objective) tetapi imej atau rupa daripada subjek tersebut telah diubah kepada imej yang lain. Pendekatan yang kedua pula ialah abstrak yang tidak merujuk pada mana-mana subjek kajian dan hanya menggunakan unsur-unsur formalistik sahaja(non-objective) dalam penghasilan karya. (Frank, 2006, m. 27)
Pendekatan penggunaan unsur-unsur formalistik  ini telah diberi satu terma yang khas untuk memahaminya iaitu formalism. Formalism adalah sebuah terma yang diberi untuk menerangkan bahawa ia adalah mengenai pemerhatian yang tinggi terhadap bentukan dan penampilan sesebuah karya. Pemerhatian terhadap bentuk dan penampilan sesebuah karya itu dianggap lebih penting daripada subjek kajian, makna dan penceritaan yang ingin disampaikan melalui karya tersebut. Hal ini adalah kerana unsur-unsur formalistik merupakan dasar bagi sesebuah makna kerana ia mampu berkomunikasi untuk menyampaikan pendapat, idea, pemikiran, maklumat dan apa sahaja bagi sesebuah karya. (Whitman, 2010, m. 26)
 Kaedah formalistik ini menggunakan elemen-elemen seni yang yang diolah dengan berpandukan prinsip-prinsip asas rekaan untuk menghasilkan sesebuah karya seni. Olahan tersebut akan menjadi satu komposisi dalam membentuk sesebuah karya. Beberapa pengkritik seni yang mendokong kaedah formalism ini mengatakan bahawa komposisi merupakan faktor yang amat penting dalam sesebuah karya seni. Menurut pandangan pengamal formalistik, apabila kita melihat sesebuah karya, kita secara sedar ataupun tidak sedar akan melihat pengolahan unsur-unsur formalistik dan juga komposisi terlebih dahulu di dalam sesebuah karya seni. (ibid)
 Hal ini menyebabkan pengkritik seni yang mendokong kaedah ini seperti Roger Fry  mengatakan bahawa unsur-unsur formalistik di dalam sesebuah karya seni merupakan faktor yang menyebabkan tindakbalas penonton terhadap sesebuah karya tersebut. Clive Bell pula mengatakan bahawa sesebuah karya seni dapat memberi satu kesan reaksi terhadap emosi penonton seperti pengalaman dan sebagainya. Pendapat yang dikemukakan oleh Clive Bell ini adalah bertepatan dengan penulisan yang dilakukan  pada peringkat awal lagi iaitu unsur-unsur formalistik merupakan dasar bagi sesebuah makna kerana ia mampu berkomunikasi untuk menyampaikan pendapat, idea, pemikiran, maklumat dan apa sahaja bagi sesebuah karya. Tetapi, kedua pengkritik ini sama dan tetap berpendapat bahawa ciri-ciri dan unsur-unsur formalistik adalah lebih penting berbanding subjek kajian. Clive Bell mengatakan bahawa kita mempunyai kesedaran secara semula jadi terhadap unsur-unsur formalistik dan kita memberi tindak balas secara serta merta berbanding subjek di dalam sesebuah karya seni itu dan ini merupakan satu pemahaman terhadap pengalaman visual menurut Clive Bell. . (Whitman, 2010, m. 36)
Selain daripada Roger Fry dan juga Clive Bell, pengkritik seni yang mendokong hebat pemahaman formalism ini ialah Clement Greenberg. Clement Greenberg merupakan pengkritik seni daripada Amerika. Beliau juga berpendapat dan menerangkan bahawa proses imaginasi dalam penghasilan sesebuah karya merupakan sesuatu yang lebih bermakna dan bernilai berbanding dengan berpandukan subjek kajian. Beliau juga berpendapat bahawa proses penghasilan atau bahan  itu merupakan satu makna yang sebenar dalam sesebuah karya seni. (ibid, m. 37)

Analisis Karya
Construction in Space: Arch No.2, Naum Gabo, 1958/1963

Karya di atas adalah sebuah karya seni arca yang dihasilkan oleh seorang pengarca daripada gerakan konstruktivism yang bernama Naum Gabo. Tajuk karya di atas ialah Construction in Space: Arch No.2. Bahan yang digunakan untuk menghasilkan karya ini ialah kepingan besi yang diolah menjadi rupa organik dan digabungkan bersama potongan wayar dan didirikan diatas tapak kayu. Karya ini dihasilkan pada tahun 1958 dan terdapat juga pendapat yang mengatakan bahawa karya ini dihasilkan pada tahun 1963. Di dalam karya ini, elemen-elemen seni yang dapat dilihat ialah garisan. Elemen garisan ini dapat dilihat dengan jelasnya pada olahan wayar yang terdapat diantara kepingan besi tersebut. Selain daripada garisan, elemen seni lain yang dapat dilihat ialah rupa. Elemen rupa ini dapat dilihat pada olahan kepingan besi di mana terdapatnya rupa positif dan rupa negatif pada karya ini. Selain itu, kita juga dapat melihat elemen ruang di dalam karya ini di mana ia terhasil daripada kesan rupa positf dan rupa negatif di dalam karya ini. Elemen seni yang paling ketara dapat dilihat di dalam karya ini ialah bentuk. Bentuk ini dapat dilihat secara keseluruhannya di mana bentuk merupakan intipati yang utama di dalam proses penghasilan seni arca yang dapat dilihat dari sudut 360˚ darjah. Selain daripada elemen seni, kita juga dapat melihat prinsip asas rekaan yang terdapat di dalam karya ini.
 Di dalam karya ini, prinsip asas rekaan yang dapat dilihat ialah pergerakkan. Prinsip ini dapat dilihat pada kepingan besi yang diolah menjadi rupa organik di mana kita dapat melihat pergerakan tersebut seakan tiada kesudahan. Prinsip perulangan juga dapat dilihat di dalam karya ini di mana perulangan tersebut dapat dilihat pada susunan wayar diantara kepingan besi dan secara tidak langsung ia membentuk satu prinsip keseimbangan iaitu keseimbangan berpusat. Prinsip ini dapat dilihat pada olahan wayar yang berada diantara kepingan besi tersebut. Wayar tersebut bersifat struktur dan telah diolah menjadi satu bentukan yang padat yang terdapat diantara kepingan besi tersebut. Selain itu, kita juga dapat melihat prinsip tekanan di dalam karya ini di mana tekanan ini dapat dilihat disebelah kiri kepingan besi. Kepingan besi sebelah kiri yang bersambung dengan tapak kayu kelihatan lebih kecil berbanding disebelah kanan dan ia menampakan satu tekanan pada bahagian kiri di dalam karya ini. Prinsip asas rekaan yang lain dapat dilihat ialah kepelbagaian. Prinsip ini dapat dilihat pada kepelbagaian bahan yang digunakan iaitu kayu, kepingan besi dan juga wayar. Gabungan elemen seni dan prinsip asas rekaan di dalam karya ini telah membentuk sebuah arca yang mempunyai makna yang tersendiri untuk dinilai.
Di dalam karya ini, pangarca cuba menunjukkan kemodenan pada zaman tersebut. Hal ini dapat dilihat dari segi bentuk, dan teknik yang digunakan. Dari segi bentukkan arca ini sendiri, kemodenan tersebut dapat dilihat di mana pengkarya telah mencabar definisi asal seni arca dimana arca adalah sesuatu karya seni yang menggunakan bahan yang mampunyai jisim. Oleh itu, pengkarya ini telah mencabar definisi ini dngan menggunakan bahan-bahan yang bersifat struktur unutk menghasilkan bentuk. Bahan-bahan struktur tersebut diolah sehingga menampakan kesan jisim dan padat dibeberapa bahagian di dalam karya ini. Dari segi teknik pula, kemodenan tersebut dapat dilihat dari segi bahan dan pengolahan yang telah dilakukan. Contohnya penggunaan kepingan besi di dalam karya ini yang dibentuk dengan kemasnya dengan seolah-olah  menggunakan teknologi mesin yang telah sedia ada.  Ini dapat dilihat dari segi sejarah seni di mana pengkarya ini terlibat secara langsung di dalam aliran konstruktivism. Aliran ini bergerak bersama revolusi mesin pada penghujung abad 19 dan awal 20 an.  Selain itu, konstruktivism itu sendiri adalah aliran seni yang menekankan penggunaan teknologi mesin dan industri di dalam proses penghasilan karya terutamanya karya seni arca.
Karya ini berjaya menjadi penggerak kepada karya-karya seni arca yang menggunakan teknologi moden pada ketika itu. Hal ini adalah kerana pengarca ini berjaya menunjukkan kemajuan pada zaman tersebut terutama dari segi bentukan dan teknik yang digunakan. Selain itu, pengarca yang menghasilkan arca ini juga menggunakan teknik matematik dan  teknologi di mana ia adalah satu kesedaran yang menjadi pegangan pada waktu tersebut.

Wahdah, Ramlan Abdullah, 2009

Karya seni di atas adalah sebuah karya seni arca awam yang dihasilkan oleh seorang pengarca tanah air yang bernama Ramlan Abdullah. Tajuk arca awam ini ialah Wahdah. Bahan yang digunakan untuk menghasilkan arca ini ialah besi dan batu. Karya ini dihasilkan dan siap sepenuhnya pada tahun 2009. Walaupun arca ini ialah arca awam, ia mempunyai nilai-nilai formalistik yang kuat untuk di kaji. Di dalam karya ini, elemen seni yang dapat dilihat ialah garisan. Garisan ini terhasil daripada potongan bilah-bilah besi bulat yang pelbagai saiz kemudian dicantumkan sehingga secara tidak langsungya menampakkan rupa bulan sabit. Rupa bulan sabit ini dengan ketaranya menunjukkan ruang yang jelas diantara satah-satah garisan  pada bahagian tersebut. Selain itu, elemen garisan ini juga dapat dilihat pada bentuk batu yang menjadi tapak kepada arca ini. Di dalam karya ini, jalinan yang dapat dilihat ialah jalinan semula jadi yang terdapat pada permukaan bahan yang digunakan. Ia tidak diubah menjadi satu karakter bahan yang lain. Kita juga dapat melihat potongan besi yang dipotong seakan hanya satu garisan di olah di mana di sesetengah bahagian bentukan tersebut seakan hanyalah sebuah struktur manakala dibahagian yang lain seakan bentukan yang padu. Ini menunjukkan pengarca yang menghasilkan karya ini telah mengolah elemen seni yang digunakan di dalam karya ini dengan baik dengan berpandukan kepada prinsip-prinsip asas rekaan yang telah sedia ada.
Di dalam karya ini, prinsip asas rekaan yang paling ketara dapat dilihat ialah perulangan. Ini dapat dilihat pada elemen garisan yang terhasil daripada potongan besi yang diulang-ulang untuk menghasilkan bentukan yang menarik di dalam karya ini. Perulangan ini secara tidak langsung telah menghasilkan satu kesan harmoni dan kesatuan terutama pada bahagian atas di dalam karya ini. Kita juga dapat melihat prinsip kepelbagaian di dalam karya ini iaitu pertama sekali dari segi bahan yang digunakan iaitu gabungan batu dan juga besi. Selain itu, kepelbagaian dapat dilihat pada saiz ketebalan dan nipis garisan yang terhasil daripada potongan besi yang digunakan untuk menghasilkan arca ini. Dari sudut keseimbangan, keseimbangan yang terdapat di dalam karya ini ialah keseimbangan berpusat. Hal ini dapat di lihat pada bahagian atas di dalam karya ini di mana terdapat beberapa potongn besi yang tebal dan beralun yang seakan menghala ke bahagian tengah pada bahagian atas tersebut. Dengan berpandukan kepada elemen seni dan juga prinsip asas rekaan yang digunakan untuk menghasilkan karya ini, ia menunjukkan bahawa karya ini mempunyai penceritaan dan makna yang tersendiri untuk disampaikan.
  Karya Wahdah ini ialah sebuah arca yang mempunyai rasionalnya yang tersendiri. Beliau mengatakan bahawa bahagian atas arca ini memperlihatkan bentuk bulan sabit di mana satahnya dihasilkan melalui susunan garisan potongan besi yang akhirnya membentuk satu bulatan yang lengkap.  Bentukan bulan sabit yang terhasil daripada susunan potongan besi itu merupakan satu perlambangan untuk perlembagaan negara Malaysia yang mempunyai raja dan Islam merupakan agama yang rasmi. Satah bulan sabit tersebut mempunyai sebanyak 14 bilangan membawa maksud 14 buah negeri yang terdapat di negara ini. Garisan-garisan halus yang terhasil daripada potongan besi tersebut melambangkan kesepaduan, kerjasama, nilai budaya, adat resam dan juga perkongsian wawasan iaitu wawasan 2020. Bahagian bawah arca tersebut yang terbentuk daripada batu melambangkan kekuatan dan daya ketahanan rakyat Malaysia untuk mengharungi segala cabaran pada masa akan datang.  Bentuk luk mata keris yang tegap dan kukuh yang terdapat pada bahagian atas arca ini membawa maksud rakyat Malaysia memainkan peranan yang amat penting demi menjaga perpaduan dan mengorak langkah bagi merealisasikan wawasan 2020. 
Dari sudut konteks pada zaman kini, arca Wahdah ini adalah sebuah arca yang berjaya yang menjadi lambang mahupun kemegahan untuk rakyat Malaysia pada masa kini. Hal ini adalah kerana ia mempunyai nilai dan rasionalnya yang tersendiri untuk di hayati dan di fahami. Dari segi teknikal dan rekabentuk, kita dapat melihat gabungan bahan semulajadi dan juga bahan industri di mana gabungan penggunaan batu dan besi ini menunjukan karya ini mempunyai pengaruh daripada artis-artis aliran konstruktivism seperti Naum Gabo. Gabungan dan pengaruh ini menunjukkan teknologi dan pemikiran pengarca di negara ini sudah semakin maju kehadapan dan seiring dengan apa yang terdapat di barat untuk menghasilkan karya seni arca yang bermutu tinggi.

Untitled, Richard Deacon, 1980

   Karya di atas adalah sebuah karya seni arca yang dihasilkan oleh pengarca yang bernama Richard Deacon. Arca in bertajuk Untitled. Arca ini dihasilkan dengan menggunakan kayu yang telah dibentuk untuk mendapatkan kesan organik terhadap kayu tersebut. Arca ini dihasilkan pada tahun 1980. Di dalam karya ini, bentuk yang dapat dilihat dengan jelasnya ialah bentuk organik yang terhasil daripada susunan kayu yang membentuk satu bulatan. Susunan bentukan organik ini juga dilakukan dengan penuh teliti di mana ruang diantara bentukan itu adalah sama. Di dalam karya ini juga, penggunaan warna yang dapat dilihat ialah warna kayu itu sendiri. Karya ini terhasil daripada gabungan rupa organik yang disambungkan untuk menghasilkan satu bentukan yan menarik.
Prinsip asas rekaan yang paling ketara yang dapat dilihat di dalam arca ini ialah perulangan. Perulangan ini dapat dilihat dari segi susunan kayu yang diolah untuk membentuk arca ini. Warna yang digunakan adalah sama bagi setiap bentukan yang terdapat di dalam karya ini.. Perulangan ini dengan secara tidak langsungnya menghasilkan kesan harmoni apabila karya ini dipamerkan. Namun begitu, karya ini kelihatan tidak seimbang di mana ia mempunyai perbezaan rupa dan secara tidak langsungnya ia memberi kesan tekanan pada karya ini untuk di pamerkan. Bentukan yang bersahaja tetapi menarik ini menunjukkan arca ini mempunyai nilai yang tinggi untuk dikaji.
 Dalam arca ini, kita dapat melihat bahawa Richard Deacon merupakan seorang pengarca yang melihat potensi bahan yang di gunakan untuk menghasilkan arcanya. Ini dapat dilihat pada kayu yang digunakan unutk menghasilkan arca ini diolah menjadi bentukan organik. Selain itu, olahan tersebut menunjukkan beliau menitikberatkan kekemasan kerja dan bahan yang digunakan di mana setiap olahan kayu yang dibuat adalah sama sehingga tiada menampakan kecacatan pada bentukan arca yang dihasilkannya. Kekemasan bahan dan juga bentukan yang menarik pada arca ini menunjukkan arca ini sesuai untuk dijadikan arca awam yang menarik untuk dipamerkan dalam sesebuah bangunan mahupun hiasan rekaan dalaman.
Arca Richard Deacon ini merupakan arca yang menarik dan ia berjaya menunjukkan bahawa Richard Deacon adalah seorang pengarca yang mempunyai kefahaman dan ilmu yang tinggi terhadap bahan dan bentukkan yang ingin dihasilkannya. Ini dapat dilihat pada kemasan bahan dan bentukan yang menarik yang kelihatan sesuai pada zaman kini pada arca tersebut.

Jaws, Vivian Chiu, 2012

 Karya di atas ialah sebuah karya seni arca yang dihasilkan oleh pengarca yang bernama Vivian Chiu. Karya ini bertajuk Jaws yang dihasilkan dengan menggunakan kayu yang disambung antara satu sama lain. Karya ini dihasilkan pada tahun 2012. Di dalam karya ini, kita dapat melihat pengarca ini menyusun kayu untuk menghasilkan bentukan untuk arca ini. Bentuk yang terhasil daripada susunan kayu-kayu ini telah menghasilkan bentukan organik. Di dalam karya ini, kita dapat melihat bahawa Vivian Chiu menggunakan bahan kayu ini secara semula jadi dengan mengekalkan permukaan asal kayu tersebut. Ini dapat di lihat dari segi jalinan pada permukaan batu tersebut. Jalinan yang terdapat di dalam karya ini terhasil daripada jalinan yang terdapat pada permukaan kayu tersebut. Selain itu, warna juga merupakan warna yang asal daripada kayu tersebut. Di dalam karya ini, elemen garisan pula terhasil daripada celahan-celahan ruang diantara susunan-susunan batu untuk menghasilkan arca ini. Karya ini juga merupakan diantara karya yang menggunakan sedikit sahaja unsur-unsur prinsip asas rekaan.
 Di dalam karya ini, prinsip-prinsip asas rekaan yang dapat dilihat secara jelasnya ialah perulangan. Perulangan ini dapat dilihat pada jumlah dan susunan kayu yang digunakan. Selain itu, perulangan ini juga dapat dilihat daripada garisan yang terhasil daripada daripada celahan-celahan ruang diantara susunan-susunan kayu tersebut. Selain itu, prinsip keseimbangan juga dapat dilihat di dalam karya ini di mana karya ini menggunakan keseimbangan simetri. Ini dapat dilihat pada formasi susunan kayu di dalam karya ini di mana jumlah susunan di atas, di bawah, kiri dan kanan adalah sama. Selain daripada susunan kayu, keseimbangan tersebut juga dapat dilihat dari segi bentuk yang dihasilkan di mana ia adalah sama pada setiap bahagian pada arca ini. Prinsip asas rekaan yang paling ketara dapat dilihat ialah pergerakan. Pergerakkan tersebut terhasil daripada susunan kayu yang dicantum kemudian diolah menjadi bentuk yang organik. Pergerakkan tersebut secara tidak langsungnya menghasilkan kesan harmoni dan irama. Dengan berpandukan kepada bentukan dan tajuk bagi karya ini, ia mempunyai makna yang tersirat untuk disampaikan.
 Karya yang bertajuk Jaws ini merupakan karya yang berpandukan subjek kajian iaitu haiwan. Haiwan tersebut adalah ikan jerung di mana bentukan asal ikan jerung tersebut diolah menjadi bentukan yang lain. Ini menunjukkan masih lagi terdapat pengkarya yang menghasilkan arca bersifat abstrak yang berlandaskan subjek kajian di mana alam semula jadi masih lagi boleh digunakan sebagai sumber inspirasi kepada pengkarya untuk menghasilkan karya seni. Selain itu, karya ini juga mempunyai nilai-nilai rekaan bentuk dalaman di mana ia sesuai dijadikan perhiasan mahupun arca yang berfungsi. Karya ini juga menunjukkan pengarca yang menghasilkan arca ini mempunyai kefahaman yang tinggi terhadap bahan yang digunakan. Ini dapat dilihat pada kemasan bahan dan potensi bahan di mana kayu yang bersifat keras mampu diolah sehingga menampakkan kesan yang lembut.
Arca Jaws ini merupakan arca yang berjaya untuk menunjukkan kemodenan gaya hidup pada zaman ini. Hal ini adalah kerana bentukan yang dihasilkan merupakan citarasa penggemar seni pada zaman sekarang di mana ia sesuai dijadikan hiasan dalaman bagi sesebuah bangunan. Selain itu, keupayaan pengarca ini mengolah bahan menunjukkan bahan yang tradisional seperti kayu mampu diberi nilai yang tinggi untuk dijadikan karya seni yang berkualiti.

Kesimpulan
   Kesimpulannya, kita dapat melihat bahawa karya-karya seni arca yang berlandaskan unsur-unsur formalistik mempunyai persamaan dan perbezaaan dari segi bentukan, dan pemikiran pengarca yang menghasilkan arca tersebut. Ini dapat dilihat melalui interpertasi yang berbeza oleh pengarca yang mengamalkan unsur-unsur formalistik di dalam proses penghasilan karya arca mereka. Namun begitu, terdapatnya beberapa persamaan dan juga perbezaan diantara seorang pengarca dangn pengarca yang lain. Contohnya pengarca yang bernama Naum Gabo di dalam karya yang bertajuk Construction in Space: Arch No.2 dan juga pengarca yang bernama Ramlan Abdullah di dalam arca yang bertajuk Wahdah.
 Persamaan pertama yang kita dapat lihat terhadap karya yang bertajuk Wahdah dan juga Construction in Space: Arch No.2 ialah dari segi bentukan arca itu sendiri. Hal ini dapat dilihat di mana bentukan kedua-dua arca tersebut terdiri daripada struktur-struktur yang bersambung. Struktur-struktur tersebut memainkan peranan untuk membentuk satu bentukan, corak dan rupa yang lain. Hal ini dapat dilihat di mana terdapat beberapa bahagian struktur yang kelihatan padat iaitu seperti satu bentukan yang padu dan terdapat juga bentukan yang menghasilkan kesan yang telus dan juga samar-samar. Selain daripada bentukan arca itu sendiri, konsep pameran arca tersebut juga adalah sama iaitu ‘still standing’. Konsep ini dapat dilihat di dalam kedua arca ini di mana bentukan yang dibina mempunyai tapak yang menyokong bentukan tersebut untuk di pamerkan.
Persamaan yang kedua yang dapat dilihat pada kedua arca ini ialah dari segi penggunaan prinsip asas rekaan yang terdapat di dalam arca ini di mana kita dapat melihat kedua-dua arca ini mempunyai prinsip keseimbangan berpusat yang amat ketara yang dapat dilihat pada bahagian tengah kedua arca tersebut.
Selain daripada persamaan kita juga dapat melihat melihat perbezaan diantara kedua arca ini. Di dalam Construction in Space: Arch No.2 kita dapat melihat penggunaan bahan yang sepenuhnya terdiri daripada bahan industri iaitu kepingan besi dan juga tali kabel tetapi di dalam Wahdah kita dapat melihat gabungan bahan semula jadi dan juga industri di mana penggunaan batu dan juga besi yang digabungkan untuk menghasilkan arca ini. Selain daripada bahan, perbezaan yang kita dapat lihat diantara kedua pengarca ini ialah dari segi pemikiran kedua pengarca ini terhadap aspek-aspek formalistik dalam menghasilkan arca. Arca Construction in Space: Arch No.2 hanya menunjukkan kemajuan teknologi pada zaman tersebut. Ia juga menunjukkan kekemasan dan potensi bahan yang digunakan. Tetapi, di dalam Wahdah, selain daripada kemasan dan potensi bahan, penggunaan elemen seni dan prinsip asas rekaan, arca ini juga mempunyai rasionalnya yang tersendiri. Rasional tersebut menjadi maksud bagi setiap bentukan yang terdapat di dalam arca ini.
Selain daripada arca Construction in Space: Arch No.2 dan Wahdah, kita juga dapat melihat persamaan dan perbezaan diantara arca yang bertajuk Untitled yang dihasilkan oleh Richard Deacon dan Jaws yang dihasilkan oleh Vivian Chiu. Persamaan dan perbezaan ini dapat dilihat dari segi bentukan dan juga pemikiran kedua pengarca ini iaitu Richard Deacon dan Vivian Chiu.
Persamaan yang paling jelas diantara karya yang bertajuk Jaws dan Untitled ialah bahan yang digunakan iaitu kayu. Daripada kayu tersebut, ia di cantum dan diolah untuk mewujudkan kesan organik, pergerakkan, dan harmoni dalam kedua arca tersebut. Selain itu, kita juga dapat melihat bentukan kedua arca ini terhasil daripada perulangan bahan yang digunakan untuk menghasilkan arca ini.
Di dalam kedua arca ini, perbezaan yang dapat dilihat ialah dari segi teknik yang digunakan iaitu di dalam Jaws teknik yang digunakan untuk menghasilkan bentukan acra tersebut ialah setiap kayu disambung antara satu sama lain sehingga menampakkan kesn nyang padat manakala di dalam Untitled, kayu yang di sambung mempunyai struktur dan ini menunjukkan bentukan yang dihasilkan adalah bentukan yang berstruktur. Selain itu, kita juga dapat melihat perbezaan pendekatan yang digunakan oleh kedua pengarca ini. Richard Deacon menghasilkan bentuk dengan memberi tumpuan dan kefahaman terhadap bahan yang digunakan tanpa mempunyai apa - apa subjek kajian yang khusus tetapi Vivian Chiu selain menitikberatkan kekemasan bahan ia juga mempunyai subjek kajian dalam menghasilkan arcanya.
Oleh itu, dalam menghasilkan arca yang bersifat abstrak, kita mempunyai pilhan dan pendekatan yang berbeza. Pendekatan itu juga mempunyai tafsiran yang berbeza bagi setiap pengarca. Namun begitu, ia masih lagi mempunyai persamaan yang dapat dilihat dan untuk dibicarakan.

Rujukan
Buku
Frank, P. (2006). ARTFORM. New Jersey: Prentice Hall.
Hasan, A. R. (2006). Seni Lukis & Idea. Shah Alam: UPENA.
Heartney, E. (2010). ART & TODAY. London: Phaidon Press Limited.
Human, J. (1999). Materials Matter The Conservation Of Modern Sculpture. London: Tate Gallery.
Kleeblatt, N. L. (2008). ACTION / ABSTRACTION. New York: British Library.
Lucio-Meyer, J. d. (1973). Visual Aesthetic. London: Lund Humphries.
Moszynska, A. (1986). Abstract Art. London: Thames & Hudson.
Ragans, R. (2005). ARTTALK. Woodland Hills: Glencoe/McGraw-Hill.
Read, H. (2007). Modern Sculpture A Concise History. London: Thames & Hudson world of art.
SturGeon, G. (1991). Contemporary Australian Sculpture. Rosebille: Craftsman House.
Thompson, J. (2000). Richard Deacon. London: Phaidon Press Limited.
Whitham, G. (2010). UNDERSTANDING ART HISTORY. London: McGraw-Hill.

Laman Sesawang
Abdullah, R. (2009, July 28). RAMLAN ABDULLAH VS PUBLIC SCULPTURE. Retrieved June 16, 2012, from www.google.com: Ramlan%20Abdullah%20vs%20Public%20Sculpture.htm
Cottington, D. (2005). MODERN ART A Very Short Introduction. New York: Oxford University.
Dave. (2012, February 2012). Jaws By Vivian Chiu. Retrieved June 16, 2012, from www.google.com: http://www.contemporist.com/2012/02/23/jaws-by-vivian-chiu/
Foster, S. C. (1975). Cleement Greenberg : Formalism in 40's and 50;s. Retrieved JUNE 16, 2012, from www.google.com: http://www.jstor.org/discover/10.2307/775837?uid=3738672&uid=2129&uid=2&uid=70&uid=4&sid=56308774953
Heilbrunn Timeline of Art History. (2012, July 3). Retrieved June 2012, 2012, from www.google.com: Alberto%20Giacometti%20%20Three%20Men%20Walking%20II%20(1999.363.22)%20%20%20Heilbrunn%20Timeline%20of%20Art%20History%20%20%20The%20Metropolitan%20Museum%20of%20Art
http://en.wikipedia.org/wiki/Abstract_art. (2012, July 13). Retrieved June 16, 2012, from www.google.com: http://en.wikipedia.org/wiki/Abstract_art
http://en.wikipedia.org/wiki/Formalism_(art). (2012, May 12). Retrieved Jun 16, 2012, from www.google.com: Formalism%20(art)%20-%20Wikipedia,%20the%20free%20encyclopedia.htm
          




   
                                                                   


                                                                     


No comments:

Post a Comment